Hoofdstuk 16 – What happens in Bangalore…

27 juni 2016 - Bangalore, India

Afgelopen vrijdagavond zijn we met 9 man sterk in de nachtbus naar Bangalore vertrokken, na afscheid genomen te hebben van Karlijn en Roel. De busreis was erg slingerig en hobbelig, wat extremer dan de eerdere busreis naar Hampi. Rond 07.00 kwamen we aan in Bangalore, waar we wederom in 1 minuut na ontwaken onze spullen in de bus bij elkaar moesten rapen, en ergens in the middle of Bangalore dienden uit te stappen. Met behulp van Google Maps hebben we ons hotel gevonden: The Signature Inn in Cottonpet, een wijk in Bangalore.

Bangalore is de hoofdstad van het district Karnataka, waar ook Manipal onder valt. Het heeft een bevolking van ongeveer 9 miljoen inwoners, waarbij het de derde meest bevolkte stad in India is.

Het hotel hadden we online geboekt, via Tripadvisor, waarbij we de hoofdprijs van €6,33 moesten betalen per persoon, per nacht! Het was voor dat geld echt een prima hotel, met redelijke lobby, meerdere verdiepingen en een stevig bedje (zoals we gewend zijn hier, waar ze planken bedden noemen). We konden direct inchecken, wat wel betekende dat we de dag erna rond dezelfde tijd moesten uitchecken (Gekke Indische regeltjes). Opgefrist en ready to go. Ik had zelf van tevoren al enkele bezienswaardigheden opgezocht welke ik graag wilde zien. Gezien ik de enige was die dat gedaan had, hebben we ze dan ook (bijna) allemaal gezien!  Er werd ons van tevoren al afgeraden in Bangalore met riksja’s van A naar B te gaan. We konden, volgens de PG’s, veel beter über gebruiken, een app waarbij je online een taxi besteld. Op deze manier hebben we ons door de enorme stad verplaatst.

Op zaterdagochtend begonnen we bij KR Market (Krishna Rajendra Market), de grootste markt in Bangalore welke in 1928 is opgericht.  Er werd hier van alles verkocht: bloemen, groenten, fruit, tinnen potjes, kruiden, specerijen, speelgoed etc.  Net zoals in heel India, is de koe heilig en loopt vrolijk overal te grazen. De markt was zo groot en zo ongelooflijk kleurrijk! Op elke meter was er wel een ander geurtje te ruiken (‘1001 geuren’), welke niet allemaal plezierig waren.  Bij het wachten op de über, wat soms nog al even kan duren,  hebben we een typische Zuid-Indische Vada (soort donut) gedeeld; niet erg smakelijk, maar niet verkeerd.

IMG_7098

IMG_7106IMG_7107

IMG_7165IMG_7132

IMG_7134IMG_7205IMG_7190IMG_7137

IMG_7172IMG_7147

Van de KR Market zijn we met de Über naar Orion Mall gereden, een groot winkelcentrum in het Noordwesten van Bangalore. Hier hebben we ontbeten bij de Starbucks (cliché), geshopt bij de Zara en Mango (cliché) en uiteindelijk geluncht bij de McDonalds (cliché). Een Westers middagje.

Naast het Orion Mall zou de ISKCON Tempel moeten liggen. ISKCON staat voor International Society for Krishna Consciousness, oftewel de Hare Krishna movement. De ISKCON tempel ligt op Hare Krishna Hill, wat ook zijn geloofsovertuiging verraad. De tempel was opgebouwd als een attractie in de Efteling. We dienden onze schoenen uit te doen en af te geven, onze tassen en camera’s achter te laten bij de beveiliging, via afgezette paadjes met hekkenwerken liepen we naar de main entrance. Via de paadjes liepen we door kleine pre-show tempeltjes totdat we bij de grote tempel aankwamen. Hier dienden we eigenlijk te betalen als we met de groep tegen de klok in wilde meelopen. Mensen die niet betalen en tegen de klok inlopen, worden vervloekt. Nou, bij deze dus. De tempel zelf zag er van buiten, en alle attributen er rond omheen, specialer uit dan van binnen. Binnen werd er druk op trommels en ratels geslagen, gingen mannen plat op de grond naar hun God bidden en keken wij onze ogen uit naar de rituelen. Voordat we naar de uitgang konden lopen, dienden we eerst het parcour met winkeltjes te voltooien: wat een hoeveelheid kitsch en rotzooi verkochten ze hier! Religie ontmoet commercie.. Elk kraampje, en het waren er veel, verkocht hetzelfde. Het heeft zeker nog 20 minuten geduurd voordat e eindelijk weer eens bij onze schoentjes en tasjes aankwamen.

IMG_7561IMG_7567

Vanaf de ISKCON tempel met Über naar hotel, en van hotel naar restaurant: Smoke House Deli, gelegen in een betere wijk van Bangalore. Een erg leuk restaurantje met heerlijk Westers eten (eindelijk weer een burger met écht vlees, en niet meer alleen kip!).  Ik heb hier heerlijke Indische wijntjes gedronken, terwijl mijn medegenoten aan de onbeperkte cocktails zaten, welke bij een enkeling na een paar cocktails, toch wel een beetje naar het hoofd steeg. Het eindbedrag: 16.000 rupees (213 euro).

IMG_7577

Op zondagochtend dienden we dus al retevroeg uit te checken. We wisten er uiteindelijk een uurtje extra bij te smeken, maar toch was 08.30 vroeg uitchecken en wegwezen. Met wederom een über vertrok het 9-tal naar een patisserie / kokschool voor ontbijt: bananenbrood! De eerste stop na ontbijt was de Bull Temple, ook we Dodda Basavana Gudi genoemd, een Hindu tempel. In de tempel ligt een groot gesteente in de vorm van een stier: de heilige Hindu demi-god Nandi. Dit gesteente wordt steeds ingevet met boter, ‘benne’ in de lokale taal (Kannada).

IMG_7239IMG_7245IMG_7242IMG_7591IMG_7587

Vanuit de tempel zijn we naar een leuk, authentiek wijkje, Basavanagudi, gelopen waar ongelooflijk veel saree winkels lagen en de bloemen en fruit weer in grote getalen werden verkocht.

IMG_7270

Uiteindelijk eindigde we de middag toch weer in een winkelcentrum, de VR Bengaluru mall, waar de enige en eerste H&M van het zuiden van India ligt. Dit wisten alle Indiërs ook, het was er retedruk! Na (bijna) allemaal geslaagd te zijn, en een extreem lange poging tot het verkrijgen van een über bij dit megadrukke winkelcentrum, eindigde we het weekend bij Sunny’s, het restaurant naast Smoke House Deli, waar we fantastisch Italiaans gegeten hebben (Lamb Lasagne, ik vergeet je nooit meer). Voldaan stapten we alle het busje terug naar Manipal in, waar we rond 07.00 de volgende ochtend veilig aankwamen.

IMG_7592