Hoofdstuk 15 – Medical Investigation Stress

27 juni 2016 - Manipal, India

Afgelopen maandag (20-06) mocht ik weer meekijken op de OPD, ditmaal bij dr. Manali, een jonge dokter die altijd super enthousiast is. Ze heeft een paar keer benadrukt dat ze het heel jammer vond dat ze mijn naam nu pas hoort, anders had ze haar dochter (Isjana) zeker ‘Vianne’ genoemd.  Aan het einde van de dag ontstond er plots stress in het gehele ziekenhuis over een onaangekondige Medische Inspectie. De laatste maal dat Manipal een onaangekondigde inspectie had gehad, was 5 jaar geleden. Dr. Manali legde me uit dat de overheid dit met opzet bij een eerlijk ziekenhuis als Manipal doet. Manipal heeft dit jaar zijn quotum op een aantal afdelingen qua patiënten aantallen niet bereikt, waardoor de overheid geld wilt zien. De Medische Inspectie eiste van iedere PG, dokter en prof een witte jas en identiteitskaart (welke de meeste thuis hadden liggen, oftewel poli’s inkorten en naar huis voor pas. That’s India). Uiteindelijk is de Medische Inspectie, tot dusver, tot een sisser afgelopen. Aan het einde van de ochtend werd mij nog even duidelijk gemaakt dat er nog degelijk een verschil bestaat tussen een bewoner van de ontwikkelde wereld en een bewoner van de ontwikkelingswereld. De dokter zei dat ik bij de volgende patiënt de slitlamp mocht gebruiken, waar de Indische studenten (een stuk of 4 die zich gedurende de ochtend in en uit de spreekkamer bewegen) alleen met een zaklampje de patiënt mochten onderzoeken; “because that’s the difference between a developed and a developing country”.

IMG_7542IMG_7540

Op maandagavond zijn we naar het vervolg van mijn favo kinderfilm gegaan: Finding Dory! De Inox Cinema heeft op de achterste rij zogenaamde ‘Royal Seats’, waar wij er 14 van op een rij hadden afgehuurd. Een ‘Royal Seat’ is een soort ligstoel, waar je met een knopje een beensteun kan uitklappen en de rugleuning naar achter kan laten zakken, heerlijk genoten!

Op dinsdag en donderdag hadden Bas en ik weer onze wekelijkse afspraakjes op de OT. Hier hebben we wederom veel (danwel alleen maar) staar operaties  gezien. Gelukkig staan er rond de 35 mensen op OT, waarvan er 10 daadwerkelijk aan het werk zijn, en staan er rond de 25 students, inters en PG’s naar een scherm te staren waarop de staar operaties te zien zijn. Enkele PG’s hebben ons gedurende deze leerzame momenten veel uitleg gegeven over Bangalore, de stad waar we in het weekend naar toe gaan. Ze hebben ons allerlei winkelcentra, shopstraten, tempels en karakteristieke wijkjes laten zien welke we absoluut moeten bekijken!

Op woensdag was er weer steevast karaoke. Van tevoren waren Bas en ik met onze PG Mahantesh naar een Indische film geweest (Ja, twee keer in de week naar de bioscoop. Het kan hier allemaal!). We waren de enige ‘blanken’ in de bioscoop, gezien de film wederom in Kannada / Hindi was, gelukkig ditmaal met Engelse ondertiteling.

Trailer, zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=EJylz_9KYf8

Dit was, zonder grappen, een van de betere films met een sterk verhaal, die ik in tijden heb gezien. Het zijn drie verschillende verhaallijnen, welke alle drie met drugs en criminaliteit te maken hebben in Punjab, een district in India dat er bekend om staat om als ‘drugstransport-district’ te dienen.  De drie verhaallijnen, welke compleet verschillend van elkaar, komen uiteindelijk samen. Aan het einde was ik echt een beetje flabbergasted. Dikke aanrader!

Het was bij de karaokebar erg rustig, gezien de meeste studenten in de examenperiode zitten. Dit betekende natuurlijk voor ons allemaal maar extra liedjes! Het was dan ook de laatste week van Roel en Karlijn, welke waardig is afgesloten met het liedje van John Denver, Leaving On A Jet Plane.

IMG_7548

Na de karaoke werden we uitgenodigd door Bee, een Indische meisje die opeens random met ons begon te praten, voor een afterparty bij haar thuis. De kerels gingen alvast drank inslaan en de dames werden om beurten met de auto naar Bee gebracht, want moesson. Bee woont alleen in een appartement, maar als we de staat van het appartement moesten geloven, leek het wel alsof er 20 kluizenaars in leefden. Al met al, een geslaagde week!

IMG_7545