Hoofdstuk 12 – Weekend Mangalore & Manipal

13 juni 2016 - Manipal, India

Afgelopen zaterdag is uw favoriete reisgenootschap, na lekker uitgeslapen te hebben (Eindelijk!), rond het einde van de ochtend vertrokken richting Mangalore. Mangalore is een wat grotere stad wat op ongeveer anderhalf uur met de bus van Manipal afligt. Dit is ook de plaats waar het vliegveld zich bevindt.

De busrit zelf was een ervaring. Er zijn geen afgesproken tijden zoals in Nederland waarop een bus naar een bepaalde bestemming vertrekt. Een medewerker van de bus staat buiten de bus te schreeuwen en te janken en te fluiten naar welke bestemming de bus gaat. Bij de bestemming Udupi, een strandplaatsje 6 km van Manipal af, wil dat nog wel eens mooie geluiden geven: “Udupiupiupiupi”. Maar goed, de bus hebben we redelijk snel gevonden. De ritprijs? 58 rupees, dat is nog minder dan één euro voor een busrit van anderhalf uur. Ik mis de NS of Veolia totaal niet.

In de bus zijn er een aantal plaatsen gereserveerd voor bepaalde groepen. Zo zijn er vooraan aan de rechterzijde 4 banken voor ‘Ladies’. Aan de linkerzijde is er een bank voor ‘Invalid’ en een voor ‘Senior’, maar eigenlijk gaat op deze twee banken iedereen gewoon zitten. De chauffeur was erg bekwaam in het inhalen van vrachtwagens, riksja’s, auto’s en vee. Bij elk inhaalmanoeuvre weet hij weer een ander fantastisch deuntje met zijn horn te claxoneren. Op enkele momenten heb ik wel de stoel voor mij stevig vastgehouden, doordat zijn inhaalacties niet altijd even veilig waren.. Zacht uitgedrukt.

IMG_7376

Aangekomen in Mangalore, of wat wij dachten dat Mangalore was, we werden er eigenlijk gewoon random ergens uitgeknikkerd, en hadden geen idee waar we in godsnaam heen moesten, liepen we richting een mall. Nou, een mall is altijd goed. Hier meteen de foodcourt ontdekt voor een gedegen lunch. We wilden eigenlijk niet te lang in de mall blijven hangen en naar een tempel gaan, echter is dit niet gelukt, gezien zowel de dames als de heren (!!!) graag wat winkeltjes wilden bekijken. In een sportwinkel bleken de Allstars (Lees: favo schoenen) wel erg goedkoop te zijn: 17 euro per paar. Helaas, niet in mijn grote-Nederlandse-voeten maat L. Gelukkig hebben een aantal andere ladies wel gescoord.

Uiteindelijk hebben we ons, met behulp van riksja’s, richting Kudroli Gokarnath Tempel (Nummer 1 op Tripadvisor, duh), waar we kort rondgebaggerd hebben, kort een ceremonie meegekeken hebben en foto’s gemaakt hebben met locals; superschattige kindjes die voor mama moesten vragen waar wij vandaan kwamen, ze vinden land van herkomst hier vaak erg belangrijk gezien het bijna iedere keer de eerste vraag is die ze stellen.

IMG_6984

Van tevoren hadden we gehoord over een bierbrouwerij in een winkelcentrum op de 6e verdieping. Na wederom een ritje met de riksja kwamen we bij een half leegstaand winkelcentrum aan. Goed, naar de 6e verdieping gelopen en warempel was er een moderne bierbrouwerij met grote ramen waarachter het materiaal van de brouwerij goed te zien was, Amerikaanse kentekens everywhere, leuke zitjes met grote leren banken en een degelijk uitzicht over Mangalore. Hier hebben we een aantal uurtjes vertoefd onder het genot van Belgian Witbier.

IMG_7404IMG_7409IMG_7419IMG_7410

Op zondag bleven we lekker in Manipal. Wederom heerlijk uitgeslapen (Yes!). Het plan was: goed weer à strand, slecht weer à all-inclusive brunch bij Eye of the Tiger, een restaurant dat op zondagmiddag een speciale aanbieding heeft van 11.30 – 15.30 waarbij er onbeperkt gegeten en gedronken kan worden. Het was helaas slecht weer (huilen). Gezien mijn Delhi Belly nog niet helemaal opgeklaard is, heb ik besloten niet te zondigen en rustig alleen een salade te eten, welke ook nog eens super ranzig was.. Maar goed, ik heb mij uitermate vermaakt met de cocktail- en shotjes drinkende dames en heren.

IMG_7413

De zon brak door en we hadden toch echt wel zin om te zwemmen. Gelukkig hebben Roel en Karlijn, twee studenten uit Groningen welke halverwege hun stage verhuisd zijn naar een appartementencomplex, een zwembad welke zich op de bovenste verdieping bevindt. Hier hebben we rustig een paar uurtjes gezwommen, wedstrijdjes zwemslag (bestaat dat?), vlinderslag en borstcrawl gedaan en hebben enkele dames geleerd bommetjes te maken. Enkele Indiërs die serieus baantjes wilden trekken waren waarschijnlijk niet zo blij met ons, maar ach, het voelt als vakantie.

IMG_7414

In de avond hebben we met zijn allen Finding Nemo bekeken, als voorbereiding op de nieuwe film Finding Dory die hier volgende week in de bioscoop draait, en hebben we lekker eten besteld vanuit onze favo restaurantjes. Een prima zondag!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl