Hoofdstuk 3 – Schiphol – Doha – Abu Dhabi

25 mei 2016 - Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten

Bij aankomst op Schiphol bleek Bas wat aan de late kant te zijn. Samen met Lobke toch maar alvast ingecheckt, tas weer overgepakt (want 1 stuk handbagage, dus niet 3) en door de douane, sapje gekocht en richting gate gelopen. Bas arriveerde net op tijd voor het boarden. 18:00 - Geboard en wel, geen weg meer terug, op naar Doha!

IMG_7061

Met Qatar airways naar de hoofdstad van Qatar, waar we een erg korte tussenstop hadden. Het vliegtuig was van vele gemakken voorzien, zo stootte ik niet met mijn lange benen tegen de stoel voor mij, hadden we een Personal Inflight Entertainment System met keuze uit +/- 300 films (wat het altijd wel goed doet bij mij) en kregen we een kussentje en dekentje. Na alle drie een filmpje gekeken te hebben, zijn we met voorbedachte reden, om toch wat te kunnen wennen aan het tijdsverschil, lekker gaan doezelen. Na een kleine 6 uur zijn we rustig geland op Doha. Hier hadden we 55 minuten overstaptijd. Initieel dachten we dat dit wel makkelijk zou lukken. Echter was de aankomstgate aan de ene kant van het vliegveld, en de vertrekgate aan de andere. Belangrijk detail hierbij: het vliegveld was enorm! Op de borden stond overal ‘Last call’. Bij aankomst van de vertrekgate werd er geschreeuwd of we naar Abu Dhabi moesten. Op het nippertje kwamen we de laatste bus naar het vliegtuig in. Dit vliegtuig, wederom van Qatar Airways, was vergelijkbaar met een standaard Ryan Air vliegtuigje, niet zoveel soeps, niet zoveel ruimte en niet zo’n lange vlucht. Het vluchtje (het verkleinwoord is een juiste benaming) duurde 40 minuten. Na 5 minuten de juiste hoogte bereikt te hebben, zette de piloot de daling alweer in. Rond 04:00 lokale tijd arriveerde we veilig en wel, met koffers en al, in Abu Dhabi

In Abu Dhabi wilde we graag zo snel mogelijk naar het hotel. In de aankomsthal stonden meerdere bordjes met ‘Taxi’ of ‘Limousine’, alhoewel de laatste ons erg aantrekkelijk leek, hebben we toch voor het studentenbudget vriendelijke taxiritje gekozen. Dit was ook nog een heel karweitje. Bij het ‘officiële’ standje zouden we 170 dirham moeten betalen om naar ons hotel te komen. Er liepen her en der ook nog wat mannen in normale kleding rond te paraderen om ons om te praten bij hun in de taxi te stappen.. om 04:30…

Uiteindelijk vonden we een degelijk busje van Abu Dhabi Airport Taxi voor 80 dirham (notice the difference ;)) naar het hotel.

Het hotel hadden we reeds in januari geboekt bij Trivago, waar eigenlijk niemand van ons ervaring mee had. Trivago biedt goede hotels aan voor een lage prijs, een studentenprijsje dus. We hadden er eerlijk gezegd niet heel veel van verwacht, gezien het ook niet zo duur was. Maar het tegenovergestelde werd werkelijkheid.

Het hotel lag hartstikke centraal (de naam ‘Centro’), was gloedjenieuw, supervriendelijk personeel en het mooiste van alles, had een ROOFTOP POOL OP DE 20e VERDIEPING! Maar goed, in dat zwembad hadden we om 05:00 niet zoveel zin. Het enigste waar we zin in hadden was slapen. Echter ging onze reservering pas de volgende avond in en hadden we nog geen beschikking tot een kamer. Het meisje achter de balie, dat ons erop wees dat het hotel fully booked was, verzekerde ons ervan dat er om 08:30 wel een kamer beschikbaar zou zijn als housekeeping gearriveerd was. In de tussentijd zouden we op de banken van de coffeelounge kunnen plaatsnemen om een tukje te doen. Deze banken bleken groot genoeg van twee personen. Bas op de ene bank, Lobke en myself op de andere bank, oogmaskertje op en (proberen naast het geluid van een stofzuiger op  5 meter afstand, langskomend verkeer en een boenmachine) slapen. Om 06:10 werden we gewekt door een medewerker van de coffeelounge, wonder boven wonder waren er toch nog twee kamers ter beschikking gekomen in het uurtje dat wij lagen te slapen. Snel ingecheckt, kaartjes gekregen en naar de kamers. Bas had zijn eigen mannelijke kamer en Lobke en myself een vrouwelijke kamer, gezien het not done is in de UAE om als ongetrouwde man-vrouw in dezelfde kamer te slapen. Hier troffen wij een heerlijke kamer aan, groot, goede badkamer en lekkere zachte bedden. Het was eindelijk tijd om lekker te gaan slapen na een lange, inspannende reis. Welterusten!